Het grote plan en de voorbereidingen

We zijn nu 3 blog posts verder en weten eigenlijk alleen nog maar hoe we hier zo terecht gekomen zijn. Lekker bezig! De hoogste tijd om te gaan praten over het grote plan en de voorbereidingen.

Ik ben mijn hele leven al actief in de ICT. De laatste 11 jaar als directeur van Avanade in Nederland. “Maak van je hobby je werk en je hoeft nooit meer te werken” gold altijd voor mij. Naast watersport, auto’s en racen is ICT een grote hobby. Qua ontwikkelingen waarschijnlijk het meest interessante terrein van de afgelopen 40 en komende jaren. Echter na 36 jaar full time in deze wereld wordt het tijd voor focus op de andere grote liefhebberij. Daarbij heb ik het geluk dat de eerste hobby goed betaald was en de middelen heeft opgeleverd om de volgende niet op commerciële basis te hoeven doen.

Per 1 februari as. stop ik officieel, maar ik ben de activiteiten voor Avanade al stevig aan het afbouwen. Voor Belinda geldt precies hetzelfde. Zij is verpleegkundige en dat is haar hobby. Naast een flex-contract in het ziekenhuis besteed ze veel tijd als vrijwilliger voor het Rode kruis. Zij heeft daarin gelukkig de mogelijkheid dit zo flexibel in te richten dat we maanden weg kunnen.

Het zal je verbazen wat je allemaal nog aan een goed uitgerust schip kan doen als je het excuus hebt van een grote reis voor de boeg. Gelukkig maar! Een kleine, zeker niet uitputtende, bloemlezing voor Mr.Bean2:

  • Inbouw netwerk, PC, diverse schermen en groot touch screen in dashboard…had ik al gezegd dat ICT mijn hobby was?
  • 40pk achter de bijboot ipv de geriatrische 20pk zodat er geskied kan worden.
  • De watermaker reviseren. Dit zeer gevoelige apparaat heeft 5 jaar stilgestaan…daar groeit dus van alles in…
  • Satelliet TV ontvanger uitrusten met netwerk tuner…zodat ik tijdens het varen Formule1 op het dashboard kan kijken!
  • 2e dome (naast de satelliet dome) in de mast monteren met alle antennes erin (wifi, 4G, digitenne, etc.).
  • Bimini op flybridge opklapbaar maken + groot afdekzeil zodat we niet elke dag met de kussens hoeven te slepen.
  • Hekanker monteren. In Scandinavië is het gebruikelijk aan te leggen met de kop naar de wal en achter een anker uit.
  • LED schijnwerpers in de mast monteren. We hebben geleerd dat je ’s nachts nooit licht genoeg hebt.
  • Stuurstoel monteren. Deze was verwijdert door vorige eigenaar. Onze eerste reis heeft geleerd dat het, ondanks dat het een behoorlijk obstakel in het stuurhuis is, het wel erg prettig is.
  • Camera’s in de machinekamer om het spul tijdens de rit in de gaten te kunnen houden.
  • Installeren zonnepanelen om alle stroomslurpers een beetje onder spanning te houden als er wat langer voor anker of in haven wordt gelegen.
  • Instaleren sonar/fishfinder in het Raymarine navigatie systeem.
Echte mannen dashboard

747 met houten stuur

Hekanker

Hekanker

WP_20150611_16_53_32_Pro (2)

Echte mannen hebben 2 ballen in de mast

Het laatste is een blog post op zich waard. Ik ben namelijk van plan te gaan vissen. Ik heb nooit gevist en moet eerlijk zeggen dat ik me nooit kon voorstellen in mijn camouflagepak langs de waterkant te zitten voor mijn tentje met een hengel die aan de overkant in de wal prikt en wachten tot er een treurige karper of zoiets in mijn haakje hapt. Echter vertelde iemand me dat Noorwegen het zeevis paradijs is en het bijna moeilijk is om er geen mooie kabeljauw te vangen…of een heilbot van 3 meter…

WP_20150829_12_53_43_Pro

Serious power voor bijboot

Belinda en ik zijn enorme vis liefhebbers. In dit geval niet het werkwoord….en wat zou er mooier zijn dan in een verlaten fjord voor anker kapitein Iglo te gaan spelen en je eigen kabeljauw te vangen, fileren en bakken. Gelukkig hebben we een buurman in de straat die hier veel verstand van heeft en zelfs visreizen naar Zweden organiseert…dus advies gevraagd. Voor ik het wist zat ik in het hele hengelsport gebeuren en heb ik nu een soort van goed bruikbaar basispakket besteld…ik ben heel benieuwd!

En dan het grote reisplan. Hieronder een grof plaatje van de geplande route.

snip_20151115092228

Het idee is om richting Helgoland te vertrekken, ff te tanken 🙂 , dan de Deense westkust omhoog en door de Lymfjord naar de Oostzee richting Gotenborg. Vervolgens langs de scherenkust richting Oslo en van daar rond de Noorse zuidkust omhoog richting de Lofoten. Een vaag idee voor de terugreis zou nog een uitstap richting Shetlands, Orkney’s en Schotland kunnen zijn.

Nu lees ik net dat er een zeer sterke El Nino is. Dat is niet de Spaanse Batman maar het opwarmen van de Oostelijke Stille Oceaan. Lekker belangrijk zal je denken…maar het effect hiervan is dat wij een grote kans maken op een nat voorjaar…en nat betekent depressies, betekent wind, betekent dat Schotland (en de Noorse westkust) niet de prettigste plek is om te vertoeven… Je kunt dus plannen wat je wilt, met een boot ben je afhankelijk van het weer. Het gaat dus om de reis en waar je bent, niet om waar je zo nodig naartoe “moet”. Die instelling is belangrijk…zeker als je je relatie een beetje gezond wilt houden 🙂

De volgende keer gaan we dieper in op wat, en vooral ook wie je zoal tegenkomt op dit soort reizen. Close encounters of the third kind met Rode bretonse broeken, Panamese vrachtschepen en dobberende G&T-paleis kapiteins.

Cheers, Andre

Een gedachte over “Het grote plan en de voorbereidingen

  1. Wauw het hebben van een boot lijkt sterk op het hebben van een camper. Wij genieten er ook van om te starten met een plan en al doende het bij te stellen vanwege het weer of leukere dingen op ons pad.
    Alleen hebben wij geen Ict achtergrond maar ik ben leergierig en heb een handige man gelukkig. Zo blijf je bezig.
    Veel plezier met jullie boot en reis.
    Georgette

    Like

Plaats een reactie